Mijn Visie 

In Huis van Joosie maak ik gebruik van de volgende pedagogische stromingen: Attachment Parenting van William Sears, Antroposofie van Rudolf Steiner en de visie van Maria Montessori.
Ik kies er bewust voor uit deze stromingen elementen te gebruiken omdat ik opvoeding als een organisch geheel zie en ik me niet wil beperken tot een hokje.
Kinderen krijgen vertrouwen in zichzelf en in de wereld als hun eigenheid gerespecteerd wordt en zij zich verbonden kunnen voelen met hun omgeving en de tijd .
In de Antroposofie wordt de eerste 7-jaarfase gezien als de periode waar de ontwikkeling van het fysieke lichaam centraal staat. Het kind leert door eindeloos na te bootsen grip te krijgen op zijn lichaam en de omgeving. Ervaringsgericht leren en het goede voorbeeld geven is een fijne manier om dit proces te ondersteunen. Leer het mij zelf te doen, een bekende uitspraak van Maria Montessori sluit hierbij aan.  De vraag die een belangrijke rol speelt in de visie van Huis van Joosie is dan ook: “Wat heeft het kind van mij nodig om zelf een volgende stap te kunnen zetten? 
 


Huis van Geborgenheid
 
" Er zullen altijd handen zijn
die je willen dragen.
En armen waar je veilig bent.
En mensen die je zonder vragen,
Zeggen dat je welkom bent"

             Toon Hermans

Dat een kind zich veilig en geborgen voelt is voor mij ontzettend belangrijk. Zonder het gevoel van geborgenheid zal de ontwikkeling van een kind stagneren. Je veilig voelen betekent ook: gezien worden. Baby’tjes en jonge kinderen hebben een grote behoefte aan lichamelijk contact zogenaamde huidhonger, zij zullen dan ook veel tijd in een draagdoek doorbrengen.
Geborgenheid en veiligheid betekent voor mij ook het kind werkelijk zien.
Dat begint bijvoorbeeld al bij de binnenkomst:’’ Wat fijn dat je er weer bent, ik ben er voor jou”.
Ik vind het belangrijk te kijken naar de behoeftes van ieder kind. Waar liggen deze en wat heeft het kindje nodig?
Elk kind krijgt de ruimte om zichzelf te zijn en ik neem zijn/haar gevoelens serieus.



Huis van Kunst
 
" Elk kind is een kunstenaar"
 
               Pablo Picasso

Voor mij is kunst en creativiteit van levensbelang. Soms is het nodig om je creatief te uiten als er geen woorden zijn. “Hoofd, hart en handen” is eigenlijk niet iets wat je een kind hoeft te leren. Kinderen zijn van nature zeer creatief, nieuwsgierig en volhardend. Ik wil voor ieder kind de ruimte scheppen om zich te ontwikkelen. Niet vanuit het perspectief dat het nog iets moet "worden" maar juist te volgen wie hij/zij is.
Fantasie kan alleen tot bloei komen als er genoeg ruimte is om naar hartenlust te spelen. Ieder kind bezit zijn/haar eigen originaliteit dat als het genoeg tot zijn recht mag komen kleur kan brengen in het leven.
Naast de intrinsieke motivatie van het kind zal ik het kind kennis laten maken met diverse vormen van kunst en creativiteit.
We gebruiken verschillende materialen om te creëren o.a.: verf, ecoline/inkt, klei, stof, wol/wolvilt, touw, papier, hout, stof etc.



HUIS VAN GROEN

“ Slecht weer bestaat niet, slechte kleding wel”
 
                Zweeds gezegde

Ik geloof dat alle kinderen (en volwassenen eigenlijk ook) "echte" ervaringen nodig hebben. Echte ervaringen zijn pure zintuiglijke ervaringen opgedaan via de ogen, oren, neus, mond en huid. Echt is de geur van het bos, je voeten in het zand, bijten in een appel, fietsen door een regenbui en opwarmen bij de kachel, in het gras liggen luisteren naar de zang van een vogel, een zaadje planten en vervolgens groente oogsten...
We gaan regelmatig naar buiten, ook als het regent. Dit doen we met de bakfiets of lopend. We maken tochtjes naar het strand, het bos, en we gaan vaak naar onze moestuin etc.
We eten gezond en divers en vaak biologisch. We volgen de seizoenen en vieren de dag.

(Op)Voeding
Voedsel en eten is een belangrijk onderdeel van onze dag. Voor kleine kinderen is hier een hele wereld in te ontdekken. Verschillende smaken, texturen en vormen die verschillende zintuigen prikkelen is natuurlijk ontzettend interessant. In overleg met de ouders sta ik open voor de Rapley methode (een klein kindje die voor het eerst kennis maakt met voedsel door verschillende groenten en fruit te introduceren in een gehele vorm). Ook hou ik rekening met speciale dieetwensen vanuit allergieën of geloofsovertuiging.
Ik vind het belangrijk dat kinderen goed, puur en onbewerkt eten en het merendeel van onze voeding is dan ook biologisch.
Kinderen worden betrokken bij de gehele voedsel cyclus. We kiemen/planten het zaadje, we verzorgen het plantje, we bekijken het proces van groei, we oogsten en bereiden samen het eten.
 
Ritme van de natuur
Binnen Het huis van Joosie leven we met de seizoenen en het jaarritme. Dit doen we door lekker veel feesten te vieren en aandacht te hebben voor de veranderingen in de natuur.  Het jaarverloop geeft kinderen vertrouwen en oriëntatie in de tijd.  
Een verjaardag is voor een kind een hele belangrijke dag, hier besteed ik ook veel aandacht aan. Trakteren hoort daar ook bij; ik hecht er waarde aan om de traktatie gezond te houden.